انواع مراقبت پوستی:

مراقبت از پوست

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

استفاده از ماسک یکی از راه‌های درمان و بهبود ظاهر پوست است

مراقبت از پوست به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که از سلامت پوست پشتیبانی می‌کند، باعث می‌شوند ظاهر بهتری داشته باشد و بیماری‌های پوستی را تسکین می‌دهند. این کارها می‌توانند شامل تغذیه، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض تابش مداوم نور آفتاب و استفادهٔ مناسب از امولسیون‌ها باشند. روش‌هایی که ظاهر پوست را بهبود می‌دهند شامل استفاده از لوازم آرایشی، بوتولینوم، لایه‌برداری، مواد پُرکننده (فیلِر)، لیزر، درم ابریژن، قرص، درمان با رتینول و درمان اولتراسونیک پوست هستند.

  1. لوازم آرایشی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

لوازم آرایش

لوازم آرایشی موادی هستند که به‌منظور بهسازی یا حفظ ظاهر یا بوی بدن انسان به‌کار می‌روند. لوازم آرایش شامل کرم‌های محافظت‌کننده پوست، لوسیون‌ها (کرم‌های مایع)، پودرها، عطرها، رژ لب، لاک ناخن، مواد آرایشی چشم و صورت، فر مو، لنزهای رنگی، رنگ مو، ژل و افشانه مو، دئودورانت‌ها (ضد بو)، محصولات مربوط به نوزاد، روغن شستشو، کف وان (مایع ویژه وان)، نمک شستشو، روغن‌ها و دیگر انواع محصولات هستند.[۱]

در آمریکا، سازمان غذا و دارو (FDA)، که محصولات آرایشی را قانون گذاری می‌کند،[۲] محصولات آرایشی را به این صورت تعریف می‌کند: «محصولات در نظر گرفته شده برای استفاده در بدن انسان برای پاک سازی، زیبا سازی، ارتقا جذابیت یا تغییر ظاهر بدون تأثیر در ساختار بدن یا عملکردهای آن.»[۳]

تاریخچه لوازم آرایشی

بازیگری که برای اجرای روی صحنه از آرایشی جسورانه استفاده می‌کند.

هنر آرایش صورت و بدن، برای نخستین بار در تاریخ، توسط مردان ابداع شد. مردم نئاندرتال یا انسان‌های اولیه اولین مردمی بودند که از رنگ سرخ استفاده می‌کردند و استخوان‌های مردگان خود را رنگ می‌زدند. آن‌ها با همین رنگ، صورت و بدن خود را هم آرایش می‌کردند. شاید آرایش کردن به قصد زیبا کردن خود برای اولین بار توسط زنان مصری آغاز شد. در تصاویر به دست آمده واضح است که زنان این سرزمین از رنگ سرخ برای گلگون کردن لب‌ها و گونه‌ها و از رنگ سیاه برای تیره کردن چشم‌ها استفاده می‌کردند. رنگ سیاه عموماً سرب بود و گاه از اکسید منگنز و کربن هم کمک گرفته می‌شد. مصری‌ها همچنین اولین مردمانی بودند که رنگ سبز را برای آرایش انتخاب کردند و از پودری سبز رنگ به عنوان سایه پشت چشم و رنگ کردن مژه یا ابرو استفاده می‌کردند. به مرور با مخلوط کردن این ترکیبات با اکسید مس و آهن رنگ‌های جدیدی مثل فیروزه‌ای و بنفش و .. به دست آمد و سایه‌ها تنوع رنگی پیدا کردند. افزودن پودرهای سفید نیز به مصریان اجازه داد تونالیته‌ای از سیاه به خاکستری و طوسی و سفید بسازند و با افزودن چربی به آن غلظت مواد را تغییر دهند و به عبارتی اولین مواد آرایشی را تهیه کنند. به عنوان مثال از ترکیب رنگ‌ها، کرم روشن و پمادی بر پایه شیر اسب و آلباستر به دست آوردند و از آن برای رنگ کردن بدن استفاده کردند. مو و دست و ناخن را حنا می‌گذاشتند و از روغن‌ها و چربی‌های معطر برای حفاظت از پوست کمک می‌گرفتند.

تاریخچه لوازم آرایشی به حدود ۷۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد طی قرن‌ها زنان از خاکستر کبریت‌های سوخته به عنوان سایه چشم، از میوه‌ها به خصوص توت فرنگی به عنوان رژ لب و مداد لب و از ادرار پسران جوان برای پوشاندن کک و مک و جوش‌های پوست صورت خود استفاده می‌کردند.

در تاریخ آمده‌است که زنان مصر از اولین زنانی بوده‌اند که آرایش کرده‌اند.[۴]

همزمان با مصریان، یونانی‌های باستان نیز از عسل برای مرطوب کردن لب‌ها و از چربی حیوانات که با پودرهای سفالی سفید مخلوط می‌شد برای پوشاندن لک‌های روی بدن و صورت استفاده می‌کردند. اما آرایش به شکلی که در زنان مصری دیده می‌شد در یونانی‌ها نبود. بر عکس آنها، زنان رمی دوست داشتند خود را به شکل یونانی‌ها درآورند. آن‌ها ابروها و موهای خود را با زرده تخم مرغ و له شده مورچه و مگس سیاه می‌کردند و حمام آفتاب می‌گرفتند تا پوست‌شان برنزه شود اما در این دوران هنوز آرایش آنچنان که باید رایج نبود. در قرن اول میلادی امپراتور روم نرون و همسرش پوپیا پوست خود را با کربنات سرب که بسیار سمی است سفید می‌کردند و از نوعی گچ دریاچه که حاوی سرب و بسیار سمی بود برای آرایش چشم استفاده می‌کردند. به دلیل بیماری‌هایی که این مواد ایجاد می‌کرد به مرور آرایش کردن کنار گذاشته شد.

با آغاز جنگ‌های صلیبی دوباره آرایشی دور گرفت و در شمال اروپا رایج شد. در قرن چهارده آرایش و مراقبت از پوست مو بیشتر مختص نجیب‌زادگان بود اما در قرن ۱۸ رواج عمومی پیدا کرد. در این دوران همچنان از مواد سمی برای آرایش استفاده می‌شد و میزان سرب مواد آرایشی بالا بود. در قرن ۲۰ و ۲۱ میلادی با صنعتی شدن جوامع و به وجود آمدن کارخانجات نحوه تولید و فرمولاسیون مواد آرایشی تغییر کرد. با پیشرفت علم دانشمندان سعی کردند مواد سمی مورد استفاده را با مواد طبیعی‌تر یا مواد غیر سمی شیمیایی جایگزین کنند و با تبلیغات روز به روز بر تعداد طرفداران و مصرف‌کنندگان مواد آرایشی افزوده شد! امروزه رژ لب پرفروش‌ترین محصول آرایشی است و در هر ثانیه ۲۷ رژ به فروش می‌رسد.

صنعت لوازم آرایشی

فروش لوازم آرایشی در یک فروشگاه.

تولید لوازم آرایشی در جهان تحت سلطه تعداد اندکی ابرشرکت چندملیتی است که از اوایل قرن ۲۰ پدید آمده‌اند، اما توزیع و فروش لوازم آرایشی در طیف وسیعی از مشاغل گسترش یافته‌است. بزرگترین شرکت‌های تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در دنیا لورئال، پروکتر اند گمبل، یونیلیور، شیسیدو و استه لودر هستند.[۵] در سال ۲۰۰۵، حجم بازار صنایع آرایشی و بهداشتی در آمریکا، اروپا و ژاپن حدود ۷۰ میلیارد یورو در سال بود.[۶] در سال ۲۰۰۸، صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی در آلمان ۱۲٫۶ میلیارد یورو فروش ایجاد کرده‌است.[۷]

در سال ۲۰۱۸، ارزش بازار جهانی لوازم آرایشی ۵۰۷٫۸ میلیارد دلار بود، و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ به ۷۵۸٫۴ میلیارد دلار برسد.[۸]

لوازم آرایشی در ایران

بر اساس گفته‌های رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و داروی ایران، هفتمین کشور مصرف‌کننده لوزام آرایش در دنیا و دومین کشور خاورمیانه پس از عربستان سعودی است. ارزش سالانه تجارت این لوازم در ایران، یک میلیارد دلار به صورت واردات و دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به شکل قاچاق است.[۹]

بهترین برندهای لوازم آرایشی

همه افراد برای خرید لوازم آرایشی به دنبال برندهای مطرح و معتبر می روند؛ زیرا این برندها امتحان خود را پس داده‌اند و افراد دیگر نگران کیفیت بد و نامرغوب محصول نخواهند بود. امروزه برندهای زیادی در بازار وجود دارند و به طور حتم نام بسیاری از آنها را شنیده‌اید. برندهایی مانند Moda، My، Loreal، Mac، Etude، Oriflame و… از بهترین برندهای بازار هستند که طرفداران بسیاری دارند.

در این بین برخی لوازم آرایشی تقلبی نیز وجود دارند که کاملا مشابه با نمونه اصل بسته‌بندی و عرضه می‌شوند و اگر کمی غفلت کنید، شاید خرید اشتباهی را انجام دهید. این محصولات تقلبی ممکن است تاثیرات مخربی بر روی پوست داشته باشند و یا از کیفیت خوبی برای زیباسازی برخوردار نباشند؛ اما قیمت آنها با قیمت محصول اصل برابر بوده و یا گران‌تر از ارزش واقعی‌شان می‌باشد.

به همین دلیل در خرید لوازم آرایشی اصل، باید به فروشگاه‌های معتبر نظیر لیمادو مراجعه کنید. همچنین با مشاهده وب‌سایت‌های برندهای مطرح، می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد لوازم آرایشی اصل کسب نمایید؛ بدین ترتیب هیچ‌گاه از خرید خود پشیمان نخواهید شد.

انواع لوازم آرایشی

لوازم آرایشی انواع مختلفی دارد:

  • لوازم آرایشی صورت
  • لوازم آرایشی چشم
  • لوازم آرایشی لب
  • ابزار آرایشی
  • لوازم آرایشی مو
  • لوازم آرایش ابرو
  • لوازم آرایش ناخن

2. سم بوتولینوم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سم بوتولینوم

سم بوتولینوم(Botulinum toxin) که با نام تجاری بوتاکس (Botox) در ایران معروف است از سم باکتری کلستریدیوم تهیه و برای فلج موقت عضلات تزریق می‌شود. تزریق بوتاکس پرطرفدارترین عمل زیبایی است که بدون نیاز به جراحی انجام می‌شود.

بیماری بوتولیسم

بوتولیسم یک بیماری فلج‌کننده جدی و نادر است که به وسیله سم حاصل از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می‌شود. سه نوع عمده بوتولیسم عبارتند از: بوتولیسم غذایی که با خوردن غذاهای حاوی سم ایجاد می‌شود. بوتولیسم زخم که حاصل عفونی شدن زخم با باکتری کلستریدیوم بوتولینم است. بوتولیسم نوزادان که با مصرف ذرات حاوی باکتری ایجاد می‌شود. ۷ نوع زهر رابه بوتولیسم شناخته شده‌اند که با حروف A تا G نشان داده می‌شوند. تنها انواع A, B، E, F در انسان سبب بیماری می‌شوند.

کاربردها

سم بوتولینوم با فلج عضلات زیر پوستی برای صاف کردن چین و چروک‌های صورت و ایجاد ظاهری جوان‌تر در افراد به کار می‌رود؛ مانند چین و چروک‌های ناشی از اخم کردن که در بین ابروها یا روی پیشانی ایجاد می‌شوند و چروک‌های اطراف چشم و دهان که در موقع خندیدن ظاهر می‌شوند. بوتاکس در برخی موارد برای کاهش میزان تعریق در کف دست‌ها یا زیر بغل نیز استفاده می‌شود. بوتاکس در درمان لوچی، بلفارواسپاسم، میگرن مزمن و دیستونی نیز کاربرد دارد. محل تزریق بوتاکس برای درمان میگرن در نواحی مختلف پوست سر می‌باشد و معمولاً بر اساس منطقه‌ای از سر که بیشترین احساس درد را دارد انجام می‌شود. این در حالی است که در تزریق بوتاکس به منظور زیبایی نواحی پیشانی و اطراف چشم مورد تزریق قرار می‌گیرند.[۱] کلفتی پوست، میزان آفتاب‌سوختگی آن و عمق چین و چروک‌ها از مواردی هستند که باید قبل از تزریق بوتاکس مورد توجه قرار بگیرند

مکانیسم اثر

بوتاکس پس از تزریق، جذب عضله می‌شود و در انتهای اعصابی که فرمان انقباض را به عضلات می‌رسانند مستقر می‌شود. در این محل بوتاکس از آزاد شدن یک واسطه شیمیایی به نام استیل کولین– که مسئول انقباض عضلانی است- جلوگیری می‌کند، در نتیجه دستور انقباض به عضله نمی‌رسد و در حقیقت نوعی فلج عضلانی موقت ایجاد می‌شود که ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد. توکسین بوتولیسم از ۲ زیر واحد تشکیل شده‌است. زیر واحد کوچکتر با اثر بر پروتئین‌های SNARE که در اگزوسیتوز نقش دارند مانع از آزاد سازی استیل کولین می‌شوند.

عوارض

از آنجا که بوتاکس عمدتاً جذب عضلات محل تزریق می‌شود و مقادیر بسیار ناچیزی از آن وارد گردش خون می‌گردد، با دوزی که برای بازکردن چروک‌ها به کار می‌رود، تقریباً هیچ عارضه مهمی ایجاد نمی‌کند. البته مثل هر تزریق دیگری ممکن است سوزش و قرمزی خفیفی در محل تزریق ایجاد کند که پس از چند ساعت خودبه‌خود برطرف می‌شود. به علاوه در برخی از افراد پس از تزریق بوتاکس، سردرد یا تهوع خفیف یا علائم سرماخوردگی ایجاد می‌شود که معمولاً طی ۲ تا ۳ روز بهبود می‌یابد. هر چند تزریق بوتاکس عارضه جسمی مهمی ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند باعث افتادگی پلک، دوبینی فقدان جلوه عضلات صورت و ایجاد حالت انجماد در افراد شود. علت بروز عوارض فوق تزریق مقدار بیش از حد از بوتاکس یا تزریق در نقاط نامناسب است. آلرژی در تزریق بوتاکس دیده می‌شود که به شکل کهیر، تورم پلک‌ها و خارش موضعی خود را نشان می‌دهد. هر چند میزان بروز آلرژی بسیار ناچیز است ولی می‌تواند شدت متفاوتی داشته باشد.

چهره بی‌احساس با تزریق بوتاکس

متخصصان هشدار داده‌اند که تزریق بوتاکس می‌تواند توانایی جوانان برای نشان دادن احساساتشان از طریق حالات چهره را به شدت محدود کند. آن‌ها می‌گویند که حالت‌های متفاوت چهره نه تنها بازتاب‌دهنده احساسات هستند بلکه در شکل دادن آن‌ها هم تأثیر دارند و هشدار می‌دهند که پرورش نسلی جوان با «چهره‌های توخالی» می‌تواند مانع از رشد احساسی و اجتماعی در میان این رده سنی شود. بوتاکس ماهیچه‌های بالای صورت و پیشانی به صورت موقت فلج می‌کند و مانع از چین و چروک شدن پوست هنگام اخم کردن یا بالا دادن ابرو می‌شود.[۲][۳]

تاریخچه

  • سم بوتولینوم مثل داروهایی از قبیل دیژیتالیس و آتروپین، از ترکیبات طبیعی می‌باشد که ابتدا بعلت خواص سمی مورد توجه قرار گرفتند ولی امروزه به عنوان دارو استفاده می‌شوند. این سم ابتدا در مسمومیتهای ناشی از عدم نگهداری صحیح غذا در اوایل قرن نوزدهم میلادی شناسایی شد. در سال ۱۸۲۲ برای نخستین بار تأثیر این سم بر روی سیستم عصبی در اثر مصرف سوسیس شناخته شد. این مسمومیت بوتولیسم (Botulism) نام گرفت.
  • در سال ۱۸۹۵ باکتری‌ها به عنوان عامل بوتولیسم شناخته شدند. در دهه ۱۹۴۰ سم بوتولینوم تیپ A جدا و تخلیص شد. در دهه ۱۹۶۰ مطالعاتی در مورد اثرات این سم بر روی عضلات حیوانات انجام شد. در دهه ۱۹۷۰ این دارو برای اولین بار بر روی بیماران دچار لوچی چشم (استرابیسم) آزمایش شد و در سال ۱۹۸۹ با نام Oculinum توسط سازمان غذا و داروی آمریکا FDA)) در درمان لوچی چشم (استرابیسم) و اسپاسم پلک‌ها (بلفارو اسپاسم) مورد تأیید قرار گرفت. این ترکیب بعدها توسط شرکت آلرگان (Allergan) تصاحب شد و با نام بوتاکس (BOTOX) از اواخر سال ۱۹۸۰ درمان اصلی اسپاسم‌های موضعی عضلات (focal dystonia) و در دهه اخیر درمان کمکی مهمی در اسپاسم‌های عضلانی بزرگسالان و فلج مغزی کودکان بوده‌است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال ۲۰۰۲ استفاده از بوتاکس بنام Botox Cosmetic را برای بهبودی موقتی در ظاهر خط اخم متوسط تا شدید در بیماران ۱۸ تا ۶۵ ساله تأیید کرد. در سال ۲۰۰۴، FDA مصرف بوتاکس را برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل (Primary axillary hyperhidrosis) تأیید کرد.
  • امروزه در کشورهای اروپایی از ترکیبات تزریقی متعددی جهت رفع چروک یا افزایش حجم اعضای بدن استفاده می‌شود که متأسفانه در جامعه ما اطلاعات محدودی در این باره وجود دارد. به اختصار باید گفت که این نوع ترکیبات به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:
  • ترکیبات فلج کننده؛ که با فلج کردن عضلات پیشانی یا دور چشم، اسپاسم آن ناحیه را رفع می‌کنند و مانع از انقباض عضلات می‌شوند، بنابراین باعث رفع چروک و گاه بالا بردن ابروها می‌شوند و طول اثرشان بین ۳ تا ۶ ماه می‌باشد.
  • بوتاکس نام اختصاری سم بوتولیسم است. تزریق مقدار کمی از این ماده به‌طور مستقیم در ماهیچه فعالیت آن را کم کرده و خطوطی را که نتیجه پرکاری آن روی صورت به وجود می‌آید از بین می‌برد در نتیجه صورت جوانتر و شاداب تر به نظر می‌رسد. یک روش سریع و نسبتاً غیر تهاجمی است.
  • برای درمان چروک‌های پیشانی و کنار چشم‌ها (در مناطقی که حرکت عضلانی ضروری نیست) می‌توان از بوتاکس استفاده کرد تا از پیشرفت و ایجاد چروک‌ها جلوگیری شود. هم‌اکنون بوتاکس در آمریکا روشی است که بیشترین استفاده را از نظر زیباسازی صورت دارد و هنرپیشه‌های هالیوودی بیشترین مصرف‌کنندگان این ماده هستند.

تولیدکننده‌ها

در ایالات متحده آمریکا کمپانی آلرگان(Allergan) با نام تجاری بوتاکس (BOTOX) تولیدکننده سم بوتولینیوم می‌باشد که هم استفاده درمانی و هم استفاده زیبایی دارد.

شرکت آلمانی آمریکایی مرز(Merz) با نام تجاری زاُمین (XEOMIN)؛ شرکت کره‌ای (جنوبی) مدی تاکس(Medy-Tox) با نام تجاری نورونکس (NEURONOX) و شرکت فرانسوی ایپسن(Ipsen) هم با نام تجاری دیسپورت(DYSPORT) از تولیدکننده‌های اصلی بوتولینیوم می‌باشند.

چند کمپانی داروسازی دیگر در برنامه تحقیق و توسعه خود در حال سرمایه‌گذاری روی این محصول می‌باشند.

3. لایه برداری پوست:

لایه برداری پوست به فرآیندی گفته می‌شود که در آن سلول‌های مرده از سطح پوست برداشته می‌شوند. به طور کلی این کار به صورت فیزیکی یا شیمیایی انجام می‌شود. در روش‌های فیزیکی خانگی (مثل اسکراب‌ها) یا کلینیکی (مثل میکرودرم ابریژن) با شیوه‌های خاصی سطح پوست را ماساژ می‌دهیم تا سلول‌های مرده به شکل سایشی از روی پوست کنده شوند. در روش شیمیایی، به کمک لایه بردارهای شیمیایی اتصال سلول‌های مرده به پوست را شل می‌کنیم تا از سطح پوست جدا شوند.

پوست ما به طور طبیعی هر ۳۰ روز یکبار سلول‌های مرده را از خود جدا می‌کند تا جا برای رشد و تقسیم سلول‌های جدید باز شود. گاهی سلول‌های مرده به طور کامل نمی‌ریزند. اگر سلول‌های مرده روی پوست جمع شوند، نتیجه‌اش خشکی، پوسته پوسته شدن و انسداد منافذ پوستی است. لایه برداری پوست به شما کمک می‌کند که این اتفاق‌ها نیفتد.

اگر در مورد خاصیت‌های لایه برداری شک دارید یا نمی‌دانید چه شیوه‌های ایمن و موثری برای این کار وجود دارد، نگران نباشید. امروز می‌خواهیم بحث لایه برداری و روش‌های مناسب آن را برای شما توضیح دهیم.

لایه برداری چه خواصی برای پوست دارد؟

لایه برداری از چند طریق باعث زیبایی پوست شما می‌شود:

  • طبق گفته‌ی آکادمی درماتولوژی آمریکا، لایه برداری پوست به شکل موثری باعث درخشندگی و بهبود تاثیرات محصولات مراقبت از پوست می‌شود. چرا که با از بین رفتن سلول‌های مرده، کرم‌ها و سایر محصولات موضعی مراقبتی بهتر جذب پوست می‌شوند.
  • لایه برداری منظم می‌تواند باعث پیشگیری از انسداد منافذ پوستی و کاهش آکنه‌ها و جوش‌ها شود.
  • لایه برداری در بلند مدت می‌تواند تولیدات کلاژن پوست را افزایش دهد. کلاژن عامل اصلی زیبایی، درخشش و جوانی پوست شما است. افزایش این پروتئین باعث بهبود انعطاف‌پذیری پوست و کاهش خطوط ظریف پوستی و افتادگی پوست می‌شود.

4. فیلر پوستی:

فیلرهای پوستی به کاهش خطوط چهره کمک می کنند و حجم و پُر بودن را به چهره باز می گردانند. از جمله موارد تزریق فیلر پوست و صورت شامل: تزریق فیلر زیر چشم، تزریق فیلر برای خط خنده، فیلر لب، فیلر گونه و غیره می باشد.

مادامی که سن افراد بالا می رود، صورت به طور طبیعی چربی زیرپوستی خود را از دست می دهد. ماهیچه های صورت نزدیک به سطح پوست کار می کنند و بنابراین خط خنده و چروک های دور چشم مشخص تر می شود.

پوست صورت کمی کشیده و شل می شود و حجم صورت از بین می رود. سایر فاکتورها که بر پوست صورت تاثیر می گذارد عبارت است از مواجه با نور خورشید، ژنتیک و شیوه زندگی.

کاربرد و فواید تزریق فیلر پوست چیست؟

تزریق فیلر می تواند نتایج زیر را در صورت داشته باشد:

  • تزریق فیلر لب های نازک را حجیم می کند.
  • تزریق فیلر برای خط خنده باعث برطرف شدن و کم عمق شد خط خنده و ساید خطوط صورت می شود.
  • تزریق فیلر چین و چروک های صورت را برطرف می کند.
  • ترزیق فیلر در صورت باعث بهبود ظاهر اسکارهای صورت می شود.

فیلرهای پوستی می تواند برای برطرف کردن علائم ناشی از سن و پیری پوست مفید باشد. فیلر پوست روشی برای جوانسازی پوست بشمار می رود.

در مورد اغلب بیماران انجام جراحی هایی مانند لیفت صورت، ابرو و چشم می تواند بهترین روش باشد اما روش های درمانی غیر جراحی مانند تزریق ژل یا فیلر بافت نرم نمی تواند به اندازه جراحی نتایج چشم گیری را در پی داشته باشد، اما می تواند زمان انجام لیفت را به تاخیر بیندازد.

5. لیزر کسری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

لیزر کسری حاصل رویکرد جدیدی در پزشکی است رویکردی که به دنبال استفاده از قابلیت‌های درمانی لیزرهای ablative بدون نگرانی از عوارض جانبی آن‌ها بود. از سال ۲۰۰۱ دانشمندان به دنبال ساخت لیزری برای درمان پدیده سالخوردگی با عوارض درمانی کمتر بودند تا اینکه رویکرد اعمال کسری لیزر شکل گرفت بدین ترتیب که به جای اعمال لیزر در کل سطح موضع درمان، آن را به صورت ستون‌های میکرونی در فواصل منظم در سطح موضع درمان اعمال و لذا با سالم نگهداشتن بخش زیادی از موضع درمان از بروز عوارض جانبی پیشگیری کنند این رویکرد منتج به ساخت لیزرهایی شد که لیزر را به صورت کسری به پوست اعمال می‌کننداین لیزرها برای ایجاد ستون‌های میکرونی پرتو لیزر از اسکنر یا سیستم استمپ استفاده می‌کنند سیستم اسکنر، اسکنری پس از ایجا پرتو میکرونی توسط یک میکرولنز آن را در فواصل منظم که توسط کاربر قابل تنظیم است به پوست اعمال می‌کند سیستم استمپ یک قطعه حاوی صدها میکرو لنز است که پرتو لیزر را به صدها پرتو میکرونی تبدیل و با هر بستن تعداد صدها پرتو میکرونی را به پوست اعمال می‌کند.

شرکتهای سازنده[ویرایش]

شرکت‌های فراکسل و لومنیس آمریکا پیشرو در ساخت این لیزرها می‌باشند .[۱]

6. درم ابریژن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پوست‌سابی یا دِرم ابرِیژن (به انگلیسی: Dermabrasion) نوعی لایه‌برداری لایه‌های سطحی پوست است که به‌منظور زیباسازی، جوان‌سازی و رفع جوشگاه (اسکارِ) سطحیِ پوست انجام می‌گیرد.

باید توجه داشت که کسانی که تاتو دارند، نباید لیزر کنند و بعد از لیزر نیز تاتو انجام نشود؛ زیرا به دلیل نازک‌شدن بافت‌های پوست، امکان آسیب‌رسیدن به لایه‌های اصلی پوست تشدید می‌یابد. حداقل یک هفته تا ده روز بعد از لیزر تاتو انجام می‌شود؛ تا به بافت اصلی پوست آسیب وارد نشود.

روش کار

در این روش، پزشک می‌کوشد با سایش فیزیکی (یا با مواد شیمیایی)، لایه‌های سطحی و حتی بخشی از لایه‌های میانیِ اپیدرم را که اغلب ناهموار و حاوی سلول‌های فرسوده و مرده است، بردارد تا پوست جدیدی که جوان‌تر و مسطح‌تر است جایگزین آن‌ها شود. معمولاً از برس یا پودرهای ساینده مانند اکسید آلومینیوم استفاده می‌شود. قبل از لایه برداری گاه از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود و پس از آن به بیمار توصیه می‌شود تا چند روز از مواجهه با نور خورشید اجتناب نموده و از پمادهای ترمیم‌کننده استفاده کند. اگر لایه‌برداری خیلی عمقی باشد احتمال خونریزی جزئی وجود دارد.

میکرودِرم ابرِیژن

امروزه بیشتر از لایه‌برداری سطحی، که آن را میکرودرم ابرِیژن می‌نامند استفاده می‌کنند. هرچند که استفاده از امواج لیزر برای جوان‌سازی و از بین بردن جوشگاه (اسکار) رو به گسترش است. در دستگاه میکرودِرم ابرِیژن معمولاً از یک پودر ساینده مانند اکسید آلومینیوم، که با فشار هوای متراکم از طریق یک لولهٔ باریک و سری به پوست برخورد می‌کند، استفاده می‌کنند. همزمان، عمل ساکشن نیز انجام می‌گیرد.

ممنوعیت های استفاده از میکرودرم

لازم به ذکر است که میکرودرم به عنوان یکی از روش های جوانسازی پوست، تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آمریکا را دارد. میکرودرم موارد منع محدودی دارد و اکثر افراد در تمام سنین میتوانند از آن استفاده کنند؛ اما در عین حال میکرودرم برای برخی از مشکلات پوستی مانند پسوریازیس ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

زگیل یا طبخال قبل از اقدام به میکرودرم باید درمان شود. همچنین پوستی که دچار آفتاب سوختگی یا زخم باز شده و یا پوست ملتهب باشد، نباید از میکرودرم استفاده کند.

لایه‌برداری شیمیایی

لایه‌برداری سطحی با استفاده از آلفا هیدروکسی اسیدهایی مانند اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک قابل انجام است. غلظت پایین این ترکیبات در پمادها و کرم‌های لایه‌بردار به‌کار می‌رود؛ ولی غلظت‌های بالاتر در مطب استفاده می‌شود که پس از مدت کوتاهی تماس با پوست، باید شسته شود.

7. رتینول

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

Retinol 3D balls.png

شیوع کمبود ویتامین A در سال ۱۹۹۵

رتینول، که همچنین به عنوان ویتامین A 1 شناخته می‌شود، ویتامین موجود در مواد غذایی و به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می‌شود.[۲] به عنوان یک مکمل از آن برای درمان و پیشگیری از کمبود ویتامین آ استفاده می‌شود، به ویژه که کمبود آن منجر به خشک‌چشمی می‌گردد.[۱] در مناطقی که کمبود آن شایع است، دو بار در سال به افرادی که در معرض خطر بالا هستند، یک دوز بالا توصیه می‌شود. همچنین برای کاهش خطر عوارض در افرادی که مبتلا به سرخک هستند استفاده می‌شود.[۳] از طریق دهان یا تزریق ماهیچه‌ای استفاده می‌شود.

رتینول در دوزهای طبیعی به خوبی تحمل می‌شود.[۱] دوزهای زیاد ممکن است منجر به بزرگ شدن کبد، خشکی پوست یا هیپرویتامینوز A شود.[۴] مصرف زیاد در دوران بارداری ممکن است به کودک آسیب برساند. رتینول در خانواده ویتامین A است. در بدن به رتینال و رتینوئیک اسید تبدیل می‌شود که از طریق آن عمل می‌کند. ماهی، لبنیات و گوشت منابع غذایی شامل رتینول است.[۲]

رتینول در سال ۱۹۰۹ کشف شد، در سال ۱۹۳۱ جداسازی و اولین بار در سال ۱۹۴۷ ساخته شد.[۵][۶] این دارو در فهرست داروهای ضروری سازمان جهانی بهداشت، ایمن‌ترین و موثرترین داروهای مورد نیاز در یک سیستم بهداشتی است.[۷] رتینول به عنوان داروی ژنریک و بدون نسخه در دسترس است.[۱] هزینه عمده فروشی در جهان در کشورهای در حال توسعه در حدود ۵۰/۰۲/۰ دلار آمریکا در هر ۵۰٬۰۰۰ واحد است.[۸] در ایالات متحده بسیار گران نیست.[۹]

کاربردهای پزشکی

از رتینول برای درمان کمبود ویتامین آ استفاده می‌شود.

سه روش ممکن است استفاده شود زمانی که جمعیت دارای سطوح پایین ویتامین A:[۱۰]

  1. از طریق اصلاح رژیم غذایی شامل تنظیم گزینه‌های افراد مبتلا از منابع غذایی موجود برای بهینه‌سازی محتوای ویتامین A.
  2. غنی سازی غذاهای معمول و مقرون به صرفه با ویتامین A، فرایندی به نام غنی سازی؛ که شامل افزودن ویتامین A مصنوعی به غذاهای اصلی مانند مارگارین، نان، آرد، غلات و سایر فرمول‌های در طول پردازش است.
  3. دادن دوزهای زیاد ویتامین A به جمعیت کمبود هدفمند، روشی که به عنوان مکمل شناخته می‌شود.

8. درمان اولتراسونیک پوست:

دستگاه اولتراسونیک اتوی صورت چه کاربردی دارد

دستگاه التراسونیک یا اتوی صورت از فناوری امواج صوتی با فرکانس بالا برای نفوذ به لایه های زیرین پوستی استفاده میکند جهت تسریع ترمیم و احیای سلول های پوستی، تونینگ عضلات، بهبود گردش خون، افزایش تخلیه غدد لنفی، کاهش تورم وکمک به نفوذ محصولات محافظت از پوست . از فراصوت یا اولتراصوت میتوان برای صورت، گردن استفاده کرد . کم هزینه بودن و استفاده راحت این دستگاه باعث شده است بیشترین فروش این دستگاه ها مربوط مشتریان خانگی باشد .

مزایای درمان پوست صورت به روش اولتراسونیک صورت چیست؟

اولتراسونیک یا اتوی صورت جایگزینی ایمن و مناسبی برای جراحی دشوار پلاستیک، لایه برداری با دستگاه لیزر، پیلینگ با مواد شیمیایی قوی ، تزریق کلاژن و بوتاکس و سایر روش های درمانی تهاجمی برای جوانسازی و پاکسازی پوست می باشد.

نتایج به دست آمده براساس فرد و نوع پوست متغیر است .نتیجه استفاده از این دستگاه تدریجی است و یک شبه مشاهده نمی‌شود. اگرچه در زمان درمان تأثیر سفت سازی فوری و موقتی پوست صورت مشاهده میشود،ولی استفاده به صورت مستمر و روزانه منجر به ماندگاری نتایج می‌شود.

درمان های دستگاه التراسونیک پوست یا اتوی صورت

کمک به تحریک گردش خون
تخلیه لنف ها
جداسازی ملایم و غیر تهاجمی سلول های مرده پوست
افزایش متابولیسم درون سلولی
پاکسازی سموم
کمک به جذب و عملکرد بهتر محصولات مراقبت از پوست
سفت کنندگی و لیفتینگ پوست گردن و صورت
کاهش چین و چروک پوست صورت و نواحی مختلف بدن
کاهش افتادگی پلک وتورم چشم ها
درمان منافذ باز پوستی
کمک بهبود رنگ پوست
درمان اکنه و کک و مک
از بین بردن سیاه اطراف چشم
کاهش سلولیت و توده های چربی انباشته شده
بهبود جای زخم

1401 © کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای داروخانه دکتر گرجی محفوظ است
0
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.